• Cum au ajuns marketingul, sponsorizările și publicitatea FRF la firma prietenului lui Lupescu, deși aceasta avea 3 angajați și nu avea ca obiect de activitate marketing sau publicitate
  • Cum a plătit FRF un milion de euro pentru servicii de izolare fonică, băuturi alcoolice, servicii de telefonie și eșarfe către firma prietenului lui Lupescu, care între timp se specializase în marketing

Din postura de Director General FRF, așa cum am văzut, Ionuț Lupescu a început repede să cheltuiască resursele FRF nu pe finanțarea unor noi competiții de juniori, ci pe ceasuri de lux și să sifoneze banii spre firmele lui, ale soției și surorii, sau spre comisioane către asociatul surorii sale (afacerea Astra Bettings).

Însă cea mai puternică lovitură dată de Ionuț Lupescu resurselor fotbalului a fost prin afacerea SEG (Sport Evolution Group).

În fotografia de mai sus, Cristi Iancu, șeful SEG, parcă îi explică prietenului său Ionuț Lupescu ce schemă aveau să pună la cale…

LUPESCU MĂREȘTE COMISIONUL ȘI PLEACĂ ÎN EXCURSIE CU PRIETENUL PE BANII FRF

În ianuarie 2006, la doar două luni după ce devine Director General FRF, Lupescu propune în Comitetul Executiv o mărire la 15% a comisionului acordat persoanelor fizice sau juridice care aduc surse de finanțare către FRF, iar Comitetul Executiv dirijat de Nașu aprobă.

Măsura vine în contextul în care nu existase nicio informare anterioară a Comitetului Executiv privind o eventuală condiție pusă de un posibil partener pentru mărirea comisionului.

Inițiativa lui Lupescu de a mări benevol un comision din potențialele venituri ale FRF nu are, așadar, niciun motiv aparent. De fapt, Directorul General pregătea terenul pentru o schemă fără precedent în istoria Federației.

Ionuț Lupescu și Cristi Iancu erau buni prieteni din perioada Dinamo, când unul era jucător, iar celălalt șeful marketingului. Atât de buni încât, la o lună după ședința de Comitet Executiv în care mărea comisionul, adică în februarie 2006, FRF plătește din bugetul propriu, din banii membrilor afiliați, o excursie în Elveția pentru Ionuț Lupescu și Cristi Iancu! Transport și cazare!

Doar pentru Iancu, cel care nu era oficial FRF, biletele de avion dus-întors pentru Zurich ajung la 1.600 de euro!

Cine credeți că s-a ocupat de această excursie? Firma VISIT SRL, firma de turism a lui Mircea Sandu. Cea prin care sifona bani, așa cum am văzut în episodul 1.

De ce se plătește din banii Federației excursia pentru un terț care nu are legătură cu Federația? Pentru că e prietenul lui Lupescu și asta era suficient atunci. Și pentru că se punea ceva la cale.

LUPESCU DĂ MARKETINGUL ȘI SPONSORIZĂRILE FRF PE MÂNA FIRMEI PRIETENE, FĂRĂ ACTIVITATE DE MARKETING!

La o lună după excursia în Elveția, în martie 2006, cu comisionul mărit de Lupescu la 15%, FRF semnează contractul de externalizare a activităților de marketing, sponsorizări și publicitate cu firma ALRO CONSULTANȚĂ SRL, al cărei fondator, administrator și unic asociat este Simona Antoaneta Iancu, soția prietenului lui Lupescu, Cristi Iancu.

Ce reprezintă în martie 2006 ALRO CONSULTANȚĂ, firma către care cea mai importantă federație sportivă din România externalizează activitățile de marketing, sponsorizare și publicitate, și pe care o laudă conducerea FRF de atunci pentru “know-how-ul de care dispune în domeniu”?

  • O firmă cu 3 angajați, înființată de trei ani
  • Obiect de activitate potrivit Monitorului Oficial: activități juridice, de contabilitate și revizie contabilă, consultanță în domeniul fiscal, activități de studii de piață și de sondaje, consultanță pentru afaceri și management. Nici urmă de marketing sau publicitate!
  • Cifra de afaceri este sub 200.000 de euro la final de 2005 (potrivit datelor firmei de pe listafirme.ro)

Luna trecută, în februarie 2018, atât pentru Gazeta Sporturilor, cât și la DigiSport, Ionuț Lupescu afirmă referindu-se la acest contract: “Am organizat licitație când am venit în FRF, iar ei au câștigat. Rezultatele le-am prezentat în Comitetul Executiv”.

A avut loc o licitație după ce Lupescu a plecat în excursie pe banii FRF împreună cu Iancu? Sau înainte?

Nu există niciun act care să dovedească această licitație și nicio dovadă a informării Comitetului Executiv FRF cu privire la această licitație!

CUM A FĂCUT LUPESCU O FIRMĂ CU 3 ANGAJAȚI STĂPÂNĂ PE INTERESELE COMERCIALE FRF

Acest contract lasă FRF la discreția unei companii private și instaurează prin Ionuț Lupescu tocmai cadrul prin care Federația va pierde resurse uriașe.

Ce statut are față de FRF, începând din 2006, firma către care Lupescu a externalizat marketingul, sponsorizările și publicitatea?

  • poate cesiona și subcontracta, parțial sau integral, oricare din drepturile și obligațiile sale fără acordul FRF
  • nu este obligată prin nicio clauză clară la penalități pentru nerespectarea contractului (spre exemplu, dacă ar fi semnat contracte și ar fi încasat sume fără acordul FRF), dar FRF ar fi trebuit să plătească pe loc o clauză uriașă în caz de nerespectare!
  • nu e obligată la îndeplinirea niciunui obiectiv sau atingerea unui target de venituri
  • poate încheia cu sponsorii pe care îi aduce pentru FRF contracte suplimentare în care FRF să nu fie parte deși bunurile și brandurile FRF sunt utilizate (spre exemplu, contract de reprezentare cu un sponsor al FRF, deși SEG are deja contract de reprezentare și cu FRF – adică un conflict clar de interese, în dauna FRF)
  • încasează în totalitate veniturile din orice fel de alte servicii de publicitate generate suplimentar, fără să fie obligați să ofere FRF o cotă parte
  • nu există obligația ca FRF să încaseze direct sumele din contractele de sponsorizare și publicitate
  • poate informa direct doar reprezentanții FRF, spre exemplu Ionuț Lupescu, fără să fie obligată să comunice instituțional cu Federația Română de Fotbal

În concluzie, ALRO CONSULTANȚĂ cu 3 angajați și fără obiect de activitate în publicitate și marketing, firma soției prietenului lui Lupescu, devine stăpână peste tot ce ar putea însemna venituri obținute de FRF din marketing, publicitate și sponsorizări.

LUPESCU ÎȘI ÎMBOGĂȚEȘTE PRIETENUL DIN BANII FOTBALULUI ROMÂNESC

În iulie 2006, la trei luni după semnarea contractului cu FRF, Cristi Iancu, prietenul lui Lupescu, devine asociatul soției sale în ALRO CONSULTANȚĂ SRL. Intră oficial în scenă. Și abia în decembrie 2006, la nouă luni de la semnarea contractului, firma care stăpânea marketingul și publicitatea FRF își ia ca obiect de activitate publicitatea! Tot atunci își schimbă denumirea în SEG (Sport Evolution Group).

Pentru firma cu 3 angajați și o cifră de afaceri sub 200.000 de euro la final de 2005, perioada Ionuț Lupescu – Director General FRF este paradisul pe pământ. Iată evoluția cifrei sale de afaceri, potrivit evidențelor publicate de Monitorul Oficial și preluate de listafirme.ro:

În mai puțin de un an, cifra ei de afaceri crește de 10 ori și ajunge spre 2 milioane de euro!

Va continua să crească în mandatul lui Lupescu și, peste alți trei ani, la final de 2009, ajunge la peste 5,5 milioane de euro!

FRF a fost prinsă în contractul cu SEG până la finele anului 2014. Practic, din martie 2014 de când am devenit președinte FRF, nu am putut contacta niciun potențial sponsor și nu am putut semna niciun contract cu un sponsor până la finalul anului. S-ar fi activat o clauză de penalitate cu o valoare uriașă, în favoarea SEG.

În 2015, fără contractul cu FRF, cifra de afaceri SEG scade cu aproximativ 50%. Iar în 2016, scade din nou cu aproximativ 50%!

O fotografie realizată de Click este sugestivă pentru evoluția post-Lupescu a firmei SEG:


foto: Click

CUM A DEVENIT FIRMA PRIETENĂ FURNIZORUL UNIVERSAL AL FRF

SEG, firma adusă de Lupescu, a avut 9 ani de paradis prin banii FRF unde Lupescu era Director General. Explozia bunăstării SEG și evoluția cifrei de afaceri te duc cu gândul că și FRF a trăit extrordinar în acest timp, oferind spre SEG doar un comision de 15% din contractele de sponsorizare și publicitate, nu?

De fapt, dincolo de obiectul contractului, adică sponsorizare și publicitate, firma SEG deținută de prietenul lui Lupescu s-a îmbogățit la un asemenea nivel prin FRF condusă de Lupescu din două surse:

UNU. Sume facturate pe alte contracte cu FRF, în care procentul SEG nu era nicidecum de 15%, ci uneori ajungea la 75%!, cum ar fi cazul publicității pe site-ul oficial frf.ro. Practic, alte contracte, “colaborări suplimentare”, cu alte valori de comision!

DOI. Sume facturate pe contracte de achiziții în care SEG primea de la FRF comenzi care nu fac obiectul contractului dintre SEG și FRF.

Timp de aproape un deceniu, SEG a fost un furnizor universal pentru FRF.

Sifonarea s-a făcut tot prin facturi cu detalii lipsă și înregistrate sumar, fără proceduri de licitații (adică metodele deja consacrate în Federația Română de Comisioane condusă de Ionuț Lupescu și Mircea Sandu).

Această firmă, de care FRF era legată prin contract având ca obiect sponsorizări și publicitate, a facturat pe banii fotbalului românesc:

  • “izolare fonică”
  • „servicii turnee juniori”
  • “băuturi alcoolice”
  • „sonorizare”
  • „personalizare echipament”
  • „abonament servicii telefonie”
  • „eșarfe”
  • „consultanță publicații”
  • “servicii catering”
  • „plicuri”
  • „organizare meciuri”
  • „podiumuri”
  • „mape”
  • „servicii tehnice”
  • „pixuri”
  • „servicii grafice”
  • „cort”
  • „abonament servicii internet”
  • “bilete”
  • „panouri”
  • „cristal optic de 12.000 euro pentru marketing”

Ce expertiză avea SEG în fiecare dintre aceste domenii?

Cum ajunsese firma care avea 3 angajați să fie cel mai bun furnizor de catering pentru FRF? Dar de izolare fonică? Servicii de telefonie și internet? Mape și cristal optic?

FRF condusă de Lupescu a plătit spre SEG, firma prietenului său, aproximativ 1.000.000 de euro pe aceste servicii, separate de contractul având ca obiect sponsorizare și publicitate.

Doar pentru evenimentul aniverar „FRF – 100 de ani”, un singur eveniment!, SEG a încasat aproape 300.000 de euro.

LUPESCU VREA ÎNAPOI ÎN EPOCA DE AUR A PRĂDUIRII RESURSELOR FRF

În 2018, Ionuț Lupescu vrea să transforme la loc Federația Română de Fotbal în Federația Română de Comisioane.

Lupescu nu se sfiește să laude public SEG la Digisport: “îi cunosc și sunt poate cei mai profesioniști de pe piață”. Am văzut cât de profesioniști…

Lupescu anunță că ar vrea să externalizeze din nou serviciile de marketing, publicitate și sponsorizări, iar la lansarea candidaturii sale, a fost nedezlipit nu de un fost mare fotbalist, ci de vechiul prieten Cristi Iancu, șeful SEG:


foto: Mediafax

Ba chiar anunță nonșalant “viziunea” sa: “De ce să angajezi pe marketing patru-cinci oameni pe bani buni, să muncească zece luni pe an? Sunt de acord să dau cuiva cât merită doar atunci când produce ceva!”

O, da! Vom vedea, în continuare, cât și cum au produs pentru ei (oare doar pentru ei?) prietenii lui Lupescu de la SEG din banii FRF condusă de Lupescu și care este întrebarea firească ce ne apare în minte când vedem astfel de inginerii financiare.

 

POST SCRIPTUM

Pun sub semnul întrebării competența managerială a celor care au acceptat contractul cu SEG, nu acuz SEG. Dar, de la finalul anului 2014, când a expirat contractul FRF cu SEG, am creat departamentul intern de marketing și comercial al FRF. Echipa noastră de specialiști dedicați a elaborat și implementat o strategie comercială și de marketing în urma căreia:

  • Veniturile comerciale FRF erau la valorea de 1 milion de euro în martie 2014 și au ajuns la 7,1 milioane euro la final de 2017
  • Începând cu 2015, FRF încasează în fiecare an din sponsorizări mai mult decât dublu față de cât a încasat din sponsorizări în cel mai bun an din perioada în care Ionuț Lupescu era Director General FRF. Fără intermediar.
  • În mai puțin de patru ani, 7 sponsori s-au alăturat FRF la nivelul echipei naționale, 3 noi companii au devenit sponsori ai Cupei României, Liga 2 are propriul sponsor, futsalul românesc și fotbalul feminin beneficiază de sponsori dedicați, alte companii au devenit sponsori FRF pe competiții dedicate fotbalului juvenil sau parteneri FRF
  • FRF achiziționează pe bază de referate și licitație, de la furnizori cu experiență în fiecare domeniu, absolut fiecare bun sau serviciu necesar, eliminând ideea furnizorului care le face pe toate, cum devenise SEG
  • FRF a primit primul premiu din istoria instituției oferit de UEFA în cadrul galei UEFA KISS Awards 2016 pentru activitățile de marketing, precum și premiul Golden Effie acordat de cel mai prestigios festival internațional dedicat eficienței proiectelor de marketing, Effie Awards 2016
  • În zona de marketing s-au realizat în premieră campanii integrate de succes pentru fotbalul feminin și futsal, Liga 2 și Liga 3, competiții de grassroots
  • Specialiștii FRF în zona de marketing și comercial sunt invitați constant la evenimentele de profil organizate de UEFA, iar FRF este oferită în prezentările UEFA ca exemplu de bune practici în regiune pentru această zonă de activitate

Domnule Ionuț Lupescu, vă invit să răspundeți membrilor FRF:

1) Care au fost criteriile pentru care unei firme cu 3 angajați și fără obiect de activitate în publicitate sau marketing, deținută de soția prietenului dumneavoastră, i-au fost externalizate marketingul și publicitatea FRF? Ce alte companii au venit cu oferte pentru această externalizare?

2) Care sunt criteriile pentru care SEG a devenit furnizor FRF pentru servicii de la catering la sonorizare, de la bilete la abonamente de internet și telefonie, de la consultanță publicații la izolare fonică?

3) Sumele plătite de FRF către SEG pentru “consultanță publicații” se referă la aceleași publicații ale FRF pe care dumneavoastră le facturați pentru FRF prin firmele dumneavoastră, ale surorii și soției?

4) De ce a plătit FRF în februarie 2006, din banii membrilor săi, excursia în Elveția pentru Cristi Iancu, cel care nu era angajat și nici partener FRF?

 

Aici sunt întrebările din episodul 1, episodul 2, episodul 3 și episodul 4.